طولاني‌ترين تله‌كابين دنيا در اورميه*قلب آذربايجان*

+0 امتياز

طولاني‌ترين تله‌كابين دنيا در اورميه*قلب آذربايجان*

 

جام جم آنلاين: مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي افزود: همزمان با ويژه برنامه هاي گراميداشت هفته دولت ، كلنگ احداث طولاني ترين تله كابين دنيا با 36 كيلومتر در اورميه به زمين زده مي شود.
طولاني‌ترين تله‌كابين دنيا در اروميه

به گزارش مهر از اورميه ، اسدالله عليزاده در گفت و گو با خبرنگاران افزود: كلنگ مرحله اول از نخستين فاز    طولاني ترين تله كابين دنيا و زيرمجموعه مجتمعهاي تفريحي و گردشگري با حضور استاندار آذربايجان غربي و جمعي ازمسئولان اجرايي استان روز شنبه شش شهريور ماه امسال در منطقه جانويسلو اورميه به زمين زده خواهد شد.

وي با بيان اينكه مرحله اول از نخستين فاز طرح تله كابين اورميه ، از جانوسلو تا كوه سير در مسيري به طول چهار هزار و 125 متر احداث مي شود ، بيان داشت: ايستگاه جانوسلو با ارتفاع يك هزار و 500 متر از سطح آبهاي آزاد دنيا را به ايستگاه كوه سير با ارتفاع دو هزار و 230 متر متصل خواهد كرد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي سرعت تله كابين در اين مسير را شش متر برثانيه عنوان كرد و اظهار داشت: 86 كابين شش نفره ظرفيت حمل دو هزار نفر در ساعت ايجاد و مدت انتقال گردشگر در اين مسير 17 دقيقه خواهد بود.

به گفته عليزاده با اشاره به اينكه فاز اول اين طرح در مسيري به طول 8.5 كيلومتر از جانوسلو به كوه ايوعلي كنار جاده بند ادرميه، فاز دوم از ايوعلي تا سد شهر چايي به طول 12 كيلومتر و فاز سوم ازسد شهرچايي تا پيست اسكي خوشاكو به طول 15.5 كيلومتر احداث مي‌شود كه با اعتبار پنج هزار ميليارد ريال و 120 ميليون يورو توسط بخش خصوصي و با مشاركت دو شركت ايتاليايي و تركيه اي احداث خواهد شد.

 

گزارش تصويري: بازار تاناكورا اروميه

+0 امتياز

 
تاناكورا متشكل از چندين راسته موازي در كنار هم است كه به جز لباس دست دوم محل خريد فروش پرده، رومبلي، چادر و لوازم مسافرتي، كفش و اجناس و البسه نو و اورجينال خارجي و حتي اسباب بازي و عروسكهاي چيني نيز ميباشد

 

توضيح آينانيوز: بيش از دو دهه است كه از راه افتادن فروشگاه يا فروشگاههاي اجناس دست دوم اروميه يا همان " تاناكورا" مي گذرد. خاستگاه  اين بازار  شهرستان مهاباد در جنوب آذربايجان غربي است كه به فاصله كمي به اروميه رسيد و امروز علي رغم وجود محلي دائمي براي آن در مهاباد اما رونق و وسعت و كيفيت اجناس بازار اروميه بهتر از پدرخوانده اش است.

تاناكورا در ابتدا به صورت دست فروشي در گوشه و كنار شهر شروع شد و مراكز مختلفي براي عرصه لباس هاي دست دوم خارجي در اروميه در نظر گرفته شد اما محل فعلي بازار تاناكورا در ابتداي جاده بالانج تقريبا به محل ثابتي براي اين سوداگري  و متاسفانه يا خوشبختانه به يكي از جاذبه هاي گرشگري منطقه نيز تبديل شده است.

فروشگاه بزرگ تاناكورا يا همان بازار روز اروميه متشكل از چندين راسته موازي در كنار هم است كه به جز لباس دست دوم محل خريد  فروش پرده، رومبلي، چادر و لوازم مسافرتي، كفش و اجناس و البسه نو و اورجينال خارجي و حتي اسباب بازي و عروسكهاي چيني نيز ميباشد.

بسياري از گردشگران با هدف خريد اجناس درجه يك خارجي و بعضا رفو و ترميم و فروش به عنوان جنس نو وارد بازار تاناكورا مي شوند كه اين معامله پرسود را در مواردي فوشندگان متوجه شده و متناسب نوع مشتري نرخ اجناس خود را تعيين مي كنند.بنابراين به دليل عدم وجود ضابطه هاي دست و پاگير قيمتها در اين بازار شناور و غيرقابل پيش بيني است.

شكل، نوع خريد و فروش، نوع مشتريها و اهداف خريداران اجناس تاناكورا همواره سوژه هاي جالب توجهي براي خبرنگاران بوده و از دريچه دوربين رسانه هاي مختلف خبري تاكنون عكسهاي مختلفي از اين بازار ثبت شده است. عكاس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) چندي قبل تصاوير از اين بازار تهيه و روي خروجي خود قرار داده بود.  با تشكر از مهدي كاظم زاده عكاس خوش ذوق اين خبرگزاري اين عكسها را با هم مي بينيم :

 

تصاويري زيبا از قاراداغ ارس باران

+0 امتياز

تصاويري زيبا از قاراداغ 
 

ارسباران, جنگل هاي ارسباران
 


مارال در ارسباران
 


ارسباران
 


ارسباران
 


ارسباران, جنگل هاي ارسباران
 


ارسباران
 


ارسباران
 


ارسباران, جنگل هاي ارسباران
 


ارسباران
 


ارسباران
 


ارسباران
 


ارسباران 

 

قلعه بابك, ارسباران, كليبر 

بدون شرح!!!!

+0 امتياز

فارسي قيريلداتما ديلين وارسنين

+0 امتياز

فارسي قيريلداتما ديلين وارسنين

سن اگر بولبولسن گولون وارسنين

قهرمان خلقيميز گؤزتيكيب سنه

فرهنگي تالانميش ائلين وارسنين

سن گؤزه‌ل سوناسان هر سويا دوشمه

اوزمگه دوم دورو گؤلون وارسنين

اگر بولود اولسان ياغ قوراخليقا

سوياحسرت قالميش چؤلون وارسنين

«ياغ اولوب يانديرما يادلار چيراغين

قارانليق آيلارين، ايلين وارسنين»

دئميرم فارسيجا يازابيلميرسن

چوخ گؤزه‌ل يازيرسان الين وارسنين

آممانئجه دئييم فارسي‌دان گؤزه‌ل

قيلينج كيمي كسگين ديلين وارسنين

«سعدي»ني «حافظ»ي چوخدا ازديرمه

«معجز» ون و ورغونون لعلي‌ن وارسنين

آرخالان بابكه رستم نه چي‌دير؟

دانالار باسماقا كلين وارسنين

نسيمي،خطايي واقف، فضولي

دده قورقود» كيمي اولون وار سنين»

«اؤزه‌يئر» هابيلين سازين كامانين

بولبول چهچهه‌لي تئلين وارسنين

ايزين داش دؤورونه گئديب يئتيشيب

سومئرلره باغلي تئلين وارسنين

سولور اؤز باغين‌دا گوللر، چيچك‌لر

وئرمه تيكان لارا گولون وارسنين

آي عاشيق چال اوخو آنا ديلين‌ده

سازين‌دا خوش بمين زيلين وارسنين

توركو نغمه ايستير يانيق كونلوموز

سدي ييخ قوي گه‌له سئلين وارسنين

پاشالار باغيندا بوقوللوق نه‌‌دير؟

اونودمابير «چنلي بئلين» وارسنين

شاعيرلر جوشدوران سولو،صفالي

آرازين، موغانين ميلين‌وار سنين

وورولما يادلارين گؤزللرينه

ائلين ده چوخ اينجه بئلين وارسنين

سن يوگور ميدانا«كور اوغلو» كيمي

مين لرله‌هاي باسان ده‌لين وارسنين

«دورنا» سان قاققيلداسس وئرسسيمه

قاطاردان آيريلما يولون وارسنين

اَلين وئر اليمه داغلار آشيراق

بيليرم قدرتلي قولون وارسنين

«شامي» يم يالقيزام يوخدور كومگيم

گه‌ل اكك بو باغي بئلين وارسنين

دايانما شعريمين تئز وئر جوابين

اگر بوميداندا فعلين وارسنين