بيانيه حزب سبزهاي آلمان براي نجات درياچه اروميه

+0 امتياز

 

 
 
كلاوديا روت، رييس حزب سبزهاي آلمان، بيانيه‌اي در ارتباط با وضعيت اكولوژيكي درياچه اروميه صادر كرده است. اين بيانيه در پي تظاهرات انجام شده در شهرهاي اروميه و تبريز در روز شنبه ۲۷( اوت /پنجم شهريور) و دستگيري تعدادي از معترضان نوشته شده است.در بيانيه آمده كه اكسيون‌هاي جاري در آذربايجان براي حفظ درياچه اروميه، نياز به توجه و پشتيباني بين‌المللي دارند و "فاجعه اكولوژيك" كنوني در اين درياچه را نبايد موضوعي صرفا داخلي در ايران تلقي كرد.
 
 
 
  كلاوديا روت بيانيه تصريح كرده كه دولت ايران علاوه بر ناكارايي در مهار اين مشكل، چشم خود را بر مطالبات مردم منطقه نيز بسته و فعالان زيست محيطي و افراد معترض به وضع درياچه اروميه را متهم به جدايي طلبي مي‌كند.
 
 
 
حزب سبزها از دولت جمهوري اسلامي خواسته است كه ضمن دادن اجازه ورود سازمان‌ها و كارشناسان محيط زيست به ايران، اطلاعات لازم در باره درياچه اروميه و سياست آب‌رساني به آن را نيز به آنها ارائه كند. در بيانيه تاكيد شده كه فرصت زيادي براي كند كردن روند خشكيدن درياچه و كاستن از بحران زيست محيطي موجود باقي نمانده است.
 
 
 
كلاوديا روت هم‌چنين از دولت آلمان و شركاي اروپايي آن خواسته كه از كليه كانال‌هاي تماس خود با جمهوري اسلامي ايران براي ارائه كمك‌هاي فني و كارشناسانه، به منظور نجات درياچه اروميه بهره گيرد.
 
 
 
حزب سبزها خواستار آزادي كليه كساني نيز شده كه در جريان اعتراض‌هاي روز شنبه (۲۷ اوت/پنجم شهريور) در شهرهاي ميانه، تبريز يا اروميه دستگير شده‌اند. در بيانيه با اشاره به خسارت هاي كشاورزي و اقتصادي در منطقه پس از خشك شدن درياچه اروميه، تاكيد شده كه مردم منطقه حق بهره‌مندي از محيط زيست سالم و زندگي در شرايط مناسب را دارند.
 
 
 
سركوب تظاهرات اعتراضي در آذربايجان
 
 
 
نيروهاي امنيتي در جريان اعتراض مردم شهرهاي تبريز، اروميه، ميانه در روز شنبه، ده‌ها نفر را بازداشت كرده‌اند. به گزارش شاهدان عيني، كانون اعتراض‌هاي مردم تبريز در ميدان "امام" اين شهر بوده و ماموران امنيتي با شليك گاز اشك‌آور، تظاهركنندگان را پراكنده كرده‌اند. از تعداد بازداشت شدگان و محل نگاهداري آنها خبر تاييد شده و موثقي در دست نيست.
 
 
 
پيش از اين ۲۲ نماينده آذري زبان مجلس نيز با نوشتن نامه‌اي به هيات رييسه مجلس خواستار رسيدگي جدي و قانوني به بحران درياچه اروميه و پاسخگويي دولت در قبال تبعات اجتماعي، سياسي و اقتصادي ناشي از روند خشك شدن درياچه اروميه شده بودند.
 
 
 
درياچه اروميه، دومين درياچه بزرگ آب شور دنيا و بيستمين درياچه بزرگ جهان است. اين درياچه از سال‌ها پيش به دلايلي چون احداث جاده ميان‌گذر، سد سازي در مسير رودخانه‌هاي تامين آب آن و كاهش بارندگي در معرض نابودي و تبديل به يك شوره‌زار قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۰، وضعيت اين درياچه پس از كاهش عمق شش متري آن، بحراني اعلام شد. در حال حاضرعميق‌ترين بخش اين درياچه دو متر ژرفا دارد

اسامي شهرها و روستاهاي آذربايجان شرقي تغيير ميكنند

+0 امتياز

اسامي شهرها و روستاهاي آذربايجان شرقي تغيير ميكنند

در ادامه سياست تغيير اسامي تاريخي شهرها، كوهها، رودها و ... در آذربايجان، كميسيون موضوع اصل 138 قانون اساسي در مصوبه اي پيشنهاد وزارت كشور مبني بر تغيير نام يك شهر و سه روستا در آذربايجان شرقي را تصويب كرد. بر اساس مصوبه كميسيون مذكور شهر 'خراجو' از توابع بخش سراجو در شهرستان مراغه به شهر ' خداجو' تغيير نام يافت. طبق اين مصوبه نام روستاي 'ديل بيلمز' از توابع دهستان آبش احمد شهرستان كليبر به روستاي 'دلاوران' ، روستاي 'قيصرق' از توابع بخش مهربان شهرستان سراب به روستاي 'قيصريه' و همچنين روستاي 'اگوزگنبدي' از توابع دهستان كوهسار در بخش مركزي شهرستان هشترود به روستاي 'اكيزگنبدي' تغيير نام داده شد. اين تصويب نامه از سوي رياست جمهوري نيز تاييد شده است. فعالان مدني و حقوق بشري آذربايجان همواره نسبت به سياست تعغيير اسامي و فشار بر اماكني كه نامهاي تركي دارند معترض بوده و آن را بخشي از سياست هاي نژاد پرستانه دولتي مي دانند كه سعي در فارسيزه كردن منطقه دارد.

بازي كردها را جدي بگيريم !

+0 امتياز

بازي كردها را جدي بگيريم !

 

اقدامات دولت ايران در جهت افزايش جمعيت كرد در منطق ترك نشين همچنان ادامه دارد . بعنوان مثال براي خانواده هاي كردي كه از مناطق مختلف كردستان به اروميه كوچ ميكنند امكانات مادي مختلفي اختصاص داده ميشود . كردها كه در استان آذربايجان غربي نفوذ و قدرت خود را افزايش ميدهند قريب به تمام بازار اروميه را تحت اختيار خود قرار داده اند .

همانطوريكه ميدانيم جمعيت در اقليت كردها چند سال پيش در حدي بسيار محدود مانده و در محلا مشخص اروميه زندگي ميكردند ولي با افزايش مهاجرت كردها به منطقه و همچنين افزايش ثروت و قدرت مادي اين طبقه كم كم مركز شهر اروميه نيز به تسخير آنها درآمده است . پرداخت ارقامي نجومي به خانه هاي ترك ها از طرف ثروتمندان كرد نيز موضوعي است كه نبايد دور از چشم نگهداشت . مردم مناطق ذكر شده با آگاهي از اين امر بايد دقت بيشتري بخرج داده و از فروش خاك و خانه مقدسمان آذربايجان امتناع ورزيم ...

توجه برادران و خواهرهاي آذربايجاني را به موضوع مهم ديگري جلب ميكنيم ...در بسياري از شهرهاي كردستان همانند بانه و در شهر سردشت آذربايجانغربي بازارهاي مختلفي احداث شده  كه در آنها كالاهاي دزدي شده از منطقه شمال عراق در مغازه هاي كرد بفروش ميرسند . برادران و خواهران ترك از تبريز و اروميه به اين بازارها هجوم آورده و با پرداخت پول به اين كالاها كردها را ثروتمندتر از گذشته ميكنند. بانه از نظر فعاليت هاي پژاك نيز اهميت فوق العاده اي دارد و بخش بزرگي از درآمد هنگفت اين بازارها به جيب پژاك واريز ميگردد .

دولت ايران همواره در نظر دارد جمعيت كرد و ترك منطقه اروميه را در تعادل نگاه دارد .مبارزه ما در راستاي بدست آوردن حقوق شخصي و قانوني با اين روش تحت كنترل قرار داده ميشود . دولت در عملي ساختن اين پروژه كثيف در تبريز كه بسيار حساس است  با مشكل روبرو ميشود ..براي شكست خورد اين نقشه شوم مردم اروميه نيز بايد حساس تر رفتار كنند .

 

نسل كشي ارامنه در آذربايجان ارمني لر و آذربايجانلار

+0 امتياز

سلام 

ايه وي پي ان يا فيلتر شكنيز وار گدين 



يازينين آردي


اولما سا گتمين آما شكيلر چوخ گوزلدي

 

ايران و اشتباه در مورد سوريه

+0 امتياز

ايران و اشتباه در مورد سوريه

رژيم سوريه كه از سه ماه قبل سعي در سركوب معترضين به وضعيت اداره كرد كشور دارد، در اين راستا از كار بردن قدرت نظامي بر عليه غيرنظاميان غير مسلح هيچ ابائي بدل راه نميدهد. در نتيجه گشوده شدن آتش سلاح هاي نظاميان سوري تاكنون حداقل 1100 نفر كشته شده و  قريب ده هزار تن نيز تحت بازداشت قرار گرفته اند . بسياري از دستگيرشدگان نيز در زندان تحت شكنجه و آزار جسمي قرار ميگيرند .

 

رويدادهاي كنوني در سوريه شباهت بسياري به وقايع بعد از انتخابات سال 2009 در ايران دارد. مردم كه معتقد به تقلب در جريان انتخابات بودند ، براي دست يافتن به ايراني آزادتر و دموكراسي بيشتر ، صداي خود را بلندتر كردند . ولي متأسفانه سرمداران رژيم دستور مقابله و مبارزه با معترضين را صادر كرده و بر روي مردم آتش گشودند .صدها جوان ايراني جان خود را از دست داده و صدها جوان راهي زندان شدند تا تحت شكنجه ، آزار جسمي و تجاوز قرار بگيرند . دقت كنيد ....تاكتيك هر دو رژيم شباهت فوق العاده اي دارند ..از اينرو ميتوان به اين سئوال خطرناك فكر كرد ...آيا سوريه تحت كنترل ايران اداره ميشود ؟

 

در اين ميان ايران بخاطر دورساختن افكار عمومي جهان و پوشش دادن اشتباهات فاحش  خود تركيه را بعنوان هدف نشان ميدهد . مطبوعات اايران نوشته هائي در باره دو روئي تركيه در رابطه با رويدادهاي سوريه و آغوش باز اين كشور بر روي مخالفان سوري منتشر كرده است . در حاليكه تركيه در مورد سوريه ماوراي ماهيت سياسي همواره از جنبه انساني مي نگرد . تركيه با احداث شهرك هاي چادري براي پناهندگان سعي دارد تا در اين موقعيت دلخراش تمامي نيازهاي آنها را برآورده سازد. تركيه كه كشورهاي منطقه را در راه دموكراسي راهنمائي و حمايت ميكند، مسلح كردن طرفي در سوريه و برادركشي را در اين كشور تأئيد نميكند. جامعه بين المللي نيز اين موضوع را كاملا درك كرده و به آن ايمان دارد . رژيم ايران بايد مواظب گفتار و رفتارهاي خود باشد . زيرا تركيه تنها كشور قابل اعتماد ايران در منطقه است ...