عصمت ستارزاده

+0 امتياز

خانم دكتر عصمت ستارزاده در سال 1290 ش در تبريز زاده شد و در سال 1316 به عنوان معلم به وزارت فرهنگ پيوست. وي پس از مدتي، تحصيلات خود را ادامه داد تا اين كه در سال 1344ش موفق به اخذ دكتراي زبان و ادبيات فارسي گرديد. دكتر ستارزاده از همان آغاز به سبب تسلطي كه بر زبان تركي اسلامبولي داشت، تلاش خويش را صرف ترجمه آثاري كرد كه دوستداران زبان فارسي به زبان تركي نگاشته بودند، تا بدين طريق بتواند ارتباط كهن اين دو سرزمين را گسترش بخشد. ايشان در اين ميان كتب متعددي ترجمه نمود كه ترجمه شرح سودي بر حافظ در چهار جلد، ترجمه شرح كبير اَنغَرَوي بر مثنوي معنوي در پانزده جلد و نيز تفسير سودي بر گلستان از آن جمله‏اند. سرانجام خانم دكتر ستارزاده اين محقق و مترجم معاصر در سوم مرداد ماه 1372 در 82 سالگي در تهران درگذشت.

پروفسور زهتابي- غربتده كيلره

+0 امتياز

غربتده كيلره
بورونوبدور قوجا سهند آغ دونا

ائليم آد وئريب آغ ساچ آنا

بو يانسادا مرد سينه سي آل قانا

تالانسا دا ياد اليله باهاري

سارسيلماميش ذرّه قدر ووقاري

قوجاغيندا ياتيب ايگيد آسلاني

قولو باغلي،دوغما يوردو زينداني

ديلي باغلي،قلبي دولو عصياني

هاوا آغير،هر بير طرف قارانليق

ايلديريم لار پاريلدايير بير آنليق

آنا داغين فيكري،ذيكري شيرده دير

كينلي گؤزو سورتولن زنجيرده دير

باخيشلاري گاه گؤيده،گاه يرده دير

دونيالارا گاه دا يايير فريادين

چاغيريراؤز ايتگين گئدن اوولادين



گلين،دئيير،منيم گؤزوم سيزده دير

بيلميرم كي،اورييز تبريزده دير

نجات يولو يادلاردا يوخ،بيز ده دير

گرك زنجير اؤز اليزه قيريلسين

اؤز اليزله بو ائل،اوبا ديريلسين

ياد بو شيرين آچا بيلمز قفسين،

آسلان آنجاق "داغا سالار نفسين"

داغ قايتاريب،گؤيه سالار بو سسين:

بوردا بير شير داردا قاليب باغيرير

ايتگين گئدن اوغوللارين چاغيرير.

داغ اوستونه داغي قويان ائل اولار،

بولاقلارين سويو آخار،سئل اولار،

تك-تك آهلار قوشولارسا،يئل اولار

گلين!-دئيير:-گلين،قيراق زنجيري

آزاد ائدك اؤز ائوينده بو شيري

اي وطن چين يوخو گؤرمز بَبَكلر

وطن دئييب،هئي چيرپينان اؤركلر

بو سؤزلري سيزه دئسين كؤلكلر

سعادت چين نه گزيرسيز اوزاغي

گلين،گزين ايتيرديگيز تورپاغي

منبع  BƏZ GALASİ

انتقاد آيت‌الله مكارم شيرازي از تركيه

+0 امتياز

سيز آلاه گورون بو مالا نلر دير بوكي آدام حسابندا دير بوكي قارا باغدا اولان جينايتلرين قاباغندا هشزات دمير ايندي سوريدن حيمايت الير توركيه دن انتقاد بودا بيزه آدام اولوب آلاه جمالوا چوخ شوكور

الوم اولسون ايكي اوزلو آدام 

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي از همراهي تركيه با استكبار جهت مقابله با سوريه انتقاد كرد و اظهار داشت: ما از اين كشور انتظار نداشتيم كه اين گونه با استكبار همراهي كند و به مقابله سوريه بپردازد، بدانند كه ضرر و زيان سوريه دامن آن‌ها را هم خواهد گرفت.

به گزارش ترك نيوز به نقل از خبرگزاري رسا، حضرت آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد، در شب بيست‌ويكم ماه مبارك رمضان در مدرسه علميه اميرالمومنين(ع) قم به اهميت اين شب بزرگ پرداخت و اظهار داشت: اين شب از چند امتياز مهم برخوردار است.

وي افزود: شب ۲۱ ماه رمضان يكي از شب‌هاي قدر است كه مقدرات انسان براساس لياقت و ارزش آن‌ها تعيين مي‌شود و چنان نيست كه اين تقديرات بي‌حساب و كتاب باشد؛ زيرا خداوند حكيم است و هر كسي را براساس لياقتش مقدراتش را تعيين مي‌كند.

اين مرجع تقليد، يكي ديگر از امتياز شب ۲۱ ماه مبارك رمضان را نزول قرآن كريم در اين شب دانست و ادامه داد: امشب از هزار ماه با ارزش تر است، بيدار ماندن، دعا خواند و توبه كردن از جمله مسائلي است كه بايد در اين شب عزيز به آن اهميت داده شود.

وي تصرح كرد: امشب شبي است كه روح مقدس امام علي عليه السلام به عالم ملكوت پرواز مي‌كند و در راس شهداي در راه حق قرار مي‌گيرد، بايد همه از اين شب استفاده كنيم.

مدرس خارج فقه حوزه علميه قم تاكيد كرد: مولا علي عليه السلام در لحظات آخر عمرش ودر حالي كه فرق نازنينش شكافته است ۲۰ اصل مهم را اشاره مي‌كند كه ما در اينجا چند اصل آن را بيان خواهيم كرد. يكي از آن‌ها توجه به ايتام است و حضرت مي‌فرمايد مردم هرگز يتيمان را فراموش نكنند و اين كار بايد استمرار داشته باشد تا زندگي آن‌ها تامين شود.

وي ادامه داد: حضرت براساس دستوري كه در خصوص يتيمان مي‌دهند، اول دستور كمك مادي مي‌دهد سپس بعد معنوي و برنامه فرهنگي را در نظر مي‌گيرد يعني ما نبايد از بعد فرهنگي و عاطفي يتيمان غافل شويم و آن‌ها را رها كنيم تا به مفاسد آلوده شوند؛ زيرا اگر آن‌ها در جامع رها شوند به موجودي خطرناك تبديل خواهند شد.

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي گفت: يكي ديگر از تاكيدات حضرت در وصيت‌نامه اش، توجه به همسايگان است، متاسفانه برخي بيست سال در كنار هم هستند ولي از هم خبري ندارند، در حالي كه اين دستور حضرت برنامه جامعي براي ريشه كن كردن فقر است؛ زيرا اگر همه با هم ارتباط داشته و به دنبال حل مشكلات هم باشند، فقر نيز ريشه كن خواهد شد، زيرا همسايگي تنها به چهار خانه اطراف نمي‌شود، بلكه شامل چهل همسايه از هر سوي خواهد شد.

وي افزود: اين وصيتي كه اميرمومنان علي عليه السلام در خصوص همسايگان دارد حتي شامل كشورهاي همسايه هم مي‌شود يعني ما حتي بايد به فكر كشورهاي همسايه خود هم باشيم و از آن‌ها بي خبر نباشيم، متاسفانه برخي كشورهاي كه ادعاي مسلماني دارند به اين دستور حضرت امير بي‌توجه هستند.

اين مرجع تقليد به اتفاقات اخير در سوريه اشاره كرد و اظهار داشت: سوريه هدف اصلي استكبار است، استكبار تمام نيروهايشان را متمركز كرده و اسلحه مي‌فرستند و به آن‌ها حمله مي‌كنند، آيا نبايد به فكر هماسيه خودمان باشيم؟آيا تركيه بايد با استكبار هم دست شود به مقابله سوريه بپردازد ما از تركيه چنين انتظاري نداشتيم كه موافق استكبار و تمام عيار در خدمت آن‌ها باشد.

وي با انتقاد شديد از همراهي تركيه با استكبار براي مقابله با سوريه تصريح كرد: تركيه بداند اگر همسايه‌اش متضرر شود، اين ضرر و زيان دامن تركيه و لبنان را هم خواهد گرفت.

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود به انتقاد شديد از حملات اخير رژيم صهيونيستي به نواره غزه تصريح كرد: متاسفانه سران عربستان كه خود را خادمين الحرمين مي‌نامند، به كمك اسرائيل و آمريكا مي‌روند و فلسطين را اين گونه مورد هجمه قرار مي‌دهند كه جاي بسي تاسف است.

وي تاكيد كرد: كساني كه با استكبار همراهي مي‌كنند از نقشه شوم آن‌ها غافل هستند و خود را به خواب مي‌زنند نمي‌دانند روزي اين فاجعه دامن آ»‌ها را خواهد گرفت.

ستار خان و نهضت مشروطه

+0 امتياز

ستارخان سردار ملي (۱۲۸۴-۱۳۳۲ق) فرزند حاج حسن قراجه داغي در منطقه قراجه داغ  به دنيا آمد. سوابق زندگي او در دوران كودكي و نوجواني تا درگيريهاي جنبش مشروطه‌ چندان معلوم نيست. از اطلاعات جسته و گريخته‌اي كه از وي به دست آمده، درمي‌يابيم كه او با پدر خود در روستاهاي اطراف ارسباران به شغل پارچه‌فروشي مشغول بوده است.

ستارخان سردار ملي

سلطان ستاري، دختر ستارخان

گروهي از مجاهدين مسلح مشروطه‌خواه محله ليل‌آباد تبريز

. ستارخان، و عده‌اي از مجاهدين مسلح تبريز

ستارخان ۲٫ باقرخان، و عده اي از مجاهدين مسلح مشروطه خواه در تبريز

ستارخان ۲٫ باقرخان، و جمعي از مجاهدين مشروطه خواه در تبريز

ضرغام (از خوانين منطقه آذربايجان) و افراد تحت فرمان وي به هنگام محاصره شهر تبريز در دوره مشروطه

شكراله خان شجاع نظام و عده‌اي از خوانين آذربايجان طرفدار محمدعلي شاه

ستارخان و فرزند خردسال وي يدالله ستاري

“وقتي پاختيانوف، كنسول روس به ستارخان پيشنهاد كرد كه بيرقِ كنسولخانه را به سردرِ خانه اش بزند تا در امانِ دولت روس باشد و از آن گذشته نويدِ سمت قراسوراني آذربايجان را به او داد: ستار جمله اي گفت كه در تاريخ ماند: « ژنرال كنسول، من مي خواهم كه هفت دولت به زير بيرقِ دولت ايران بيايند، من زير بيرقِ بيگانه نرم».”

ستارخان و باقرخان به هنگام اقامت در عمارت وزير مخصوص در تهران

ورود ستارخان و باقرخان به تهران از دروازه گمرك

به گزارش مجله عكس تاريخ ايران ستارخان پس از قتل برادرش اسماعيل به دست نيروهاي دولتي به همراه خانواده خود به تبريز مهاجرت كرد و در محله اميرخيز اقامت گزيد و از داش‌ها و لوطيهاي آن محله شد.

وي مدتي جزء سواران حاكم خراسان بود، از آنجا به عتبات عاليات سفر كرد، پس از چندي به تبريز بازگشت و به مباشري املاك محمدتقي صراف مشغول گرديد. سپس به توصيه رضاقلي خان سرتيپ وارد خدمت قراسوران (ژاندارمري) شد و حفاظت راه مرند و خوي به او محول گرديد. چندي بعد مورد توجه مظفرالدين ميرزا (وليعهد) قرار گرفت، ضمن دريافت لقب خاني، از تفنگداران وليعهد در تبريز محسوب گرديد. ستارخان بنابر عادت لوطي‌گري در يكي از درگيريهاي خود با مأمورين محمدعلي ميرزا (وليعهد) در تبريز، مورد تعقيب قرار گرفت، از شهر گريخت و مدتي به راهزني پرداخت. سپس با وساطت بزرگان و معتمدين محل به شهر بازگشت و دلالي اسب را پيشه خود كرد.

ر سال ۱۳۲۵ق انجمن ايالتي آذربايجان به واسطه رشادتهاي ستارخان و باقرخان به آنان لقب سردار ملي و سالار ملي اعطاء نمود.

با شروع انقلاب مشروطه در تهران و گسترش آن در سراسر كشور، مجاهدين و آزاديخواهان آذربايجاني و قفقازي به فرماندهي ستارخان و باقرخان به حمايت از مشروطيت قيام نمودند و در مقابل قواي ۳۵ تا ۴۰ هزار نفري اعزامي از مركز و خوانين محلي به فرماندهي عبدالمجيد ميرزا عين‌الدوله كه براي سركوبي قيام تبريز اعزام شده بودند به شدت مقاومت كردند و از تسلط آنها به شهر ممانعت نمودند. تبريز به مدت ۱۱ ماه توسط قشون دولتي محاصره شد و از ورود آذوقه به شهر جلوگيري به عمل آمد. زندگي بر مردم بسيار سخت و طاقت‌ فرسا گرديد. نهايتاً با وساطت قنسولهاي روس و انگليس و موافقت دولتهاي طرفين عده‌اي از قواي روسيه به تبريز وارد شدند و راه جلفا را براي ورود آذوقه باز كردند. در نتيجه محاصره شهر به پايان رسيد و سربازان دولتي و خوانين محلي مخالف مشروطيت از اطراف تبريز دور شدند. بدين ترتيب نقشي كه ستارخان و باقرخان در دفاع از مشروطه و تبريز داشتند به پايان رسيد.

با حضور سربازان روسي در تبريز موقعيت براي ستارخان و باقرخان سخت و خطرناك گرديد. آنها به اتفاق جمعي ديگر از سران آزاديخواه به قنسولگري عثماني پناهنده شدند. سپس تحت فشار روسها و بنابر دعوت آيت‌الله محمدكاظم خراساني به همراه جمعي از مجاهدين در روز هشتم ربيع‌الاول ۱۳۲۸ق به تهران مهاجرت كردند. در تهران استقبال شاياني از آنان به عمل آمد و از طرف مجلس شوراي ملي مورد تجليل قرار گرفتند و دو لوح نقره‌اي طلاكوب به ستارخان و باقرخان اهدا گرديد و براي هر كدام ماهيانه مبلغ هزار تومان مقرري از طرف مجلس تعيين شد و در پارك اتابك (محل فعلي سفارت شوروي) اسكان يافتند.

در جريان ترور آيت‌الله سيدعبدالله بهبهاني دولت مشروطه تصميم به خلع سلاح گروههاي مسلح گرفت، ستارخان با اين امر مخالفت نمود و با قواي دولتي به جنگ پرداخت در اين جنگ پاي او تير خورد و تسليم شد و ۳۰ تن از نيروهاي وي كشته و ۳۰۰ تن اسير شدند.

وي چهار سال پس از اين واقعه در تاريخ ۲۸ ذي الحجه ۱۳۳۲ درگذشت و در باغ طوطي در جوار حضرت عبدالعظيم به خاك سپرده شد.

آما كاش ستار خانار خياباني لر باكيريلر ايران اوچون چاليشمييديلر اولار بيلسيديلر بيز ايني بو گونه قالاجاخ ايرانين آدين گتيمزديلر سيز نه فيكر اليسيز؟

نماينده مجلس:نجات درياچه اروميه توجه ويژه دولت و مجلس را مي طلبد

+0 امتياز

 

نماينده مردم ملكان در مجلس شوراي اسلامي گفت: جلوگيري از نابودي درياچه اروميه توجه ويژه دولت و مجلس شوراي اسلامي را مي طلبد.

به گزارش ترك  نيوز به نقل از ايرنا، سلمان خدادادي روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران ، افزود: در اين زمينه بايد با اختصاص اعتبارات كلان و قابل توجه از خشكييدن درياچه اروميه جلوگيري كرد و گرنه شاهد خسارت هاي جبران ناپذيري در منطقه خواهيم بود.
وي با انتقاد از نحوه ارائه طرح دو فوريتي انتقال آب ارس به درياچه اروميه، اضافه كرد: نمايندگان منطقه در مجلس شوراي اسلامي بايد طوري اين طرح را ارائه مي كردند كه يك طرح ملي جلوه مي كرد تا نمايندگان ساير نقاط كشور احساس نكنند كه يك طرح منطقه اي است.
خدادادي ادامه داد: گره درياچه اروميه فقط به دست دولت باز مي شود چون حتي در صورت تصويب دو فوريت طرح مذكور هم نمي توان به حل سريع معضل اين درياچه اميدوار بود.
وي با شاره به اينكه سالانه هشت ميليارد و ۵۰۰ ميليون ليتر سالانه از آب اين درياچه تبخير مي شود ، گفت: با اين روند دو سال ديگر با يك فاجعه ملي مواجه خواهيم شد.
اين نماينده مجلس افزود: خشك شدن درياچه اروميه، كشاورزي و باغات منطقه را در آستانه نابودي كامل قرار داده و در صورت نبود راه حلي اورژانسي، خسارات زياد زيست محيطي، اقتصادي، اجتماعي و كشاورزي به منطقه وارد خواهد شد.