شعري به مناسبت روز جهاني زبان مادري از شاعر ترك رفعت ايلقاز (با ترجمه)

+0 امتياز

آناندان اؤيره ندييين له يئتينمه
اوشاغيم٫ توركجه نى گليشدير
ديليميز ائله سينه گؤزه ل كى
دورغون گؤللريميزجه دورغون

آخار سولاريميزجا جوشغولو....
نه واركى چاغام٫
گؤزه لليك ده باخيم ايسته ر
اؤنجه توركولريميزى اؤيره ن
سنى بؤيودن لايلالاريمزى بلله
گئده نلره ياخيلان آغيتلارى....
هر سؤزون ان گؤزه لى توركجه ميزده
ديلينه تاخيلان لارى آريتلا
يابانجى سؤزجوكلرى آت
باخ٫ "دئوريم" نه گؤزه ل
"باريش"٫ نه گؤزه ل
"دايانيشما"٫ "اؤزگورلوك"...
هله "باغلىسيزليق"
ان گؤزه لى "سئوگى"
سئو توركجه نى٫ بالام
ديلينى سئوه نلرى سئو

 

به آن‌چه از مادر آموختى بسنده نكن
كودك من٫ زبان تركى‌ات را رشد بده
زبان‌مان آن‌چنان زيباست كه٫
مانند درياچه‌هاى ساكن‌مان آرام
مانند آب‌هاى روان‌مان پرخروش.....
اما فرزند من٫
زيبايى هم مراقبت مي‌خواهد.
نخست ترانه‌هاي‌مان را بي‌آموز
از بر كن لالايى‌هايى را كه تو را بزرگ نمودند٫
و مرثيه‌هاى سروده شده براى رفته‌گان را....
زيباترين هر واژه در تركى ماست
آلودگى‌هاى زبانت را پاك كن
و واژه‌گان بيگانه را ترك
ببين٫ "دئوريم" (انقلاب) چه زيباست
"باريش" (صلح) چه زيباست
"دايانيشما" (هم‌بستگى)٫ "اؤزگورلوك" (آزادى).....
و البته كه "باغلىسيزليق" (استقلال)
اما زيباترين‌شان "دوستى"
٫ تركى را دوست بدار٫ كودكم
دوست بدار آنان‌كه زبان‌شان را دوست مي‌دارند.

حماسه هاي تورك لر

+0 امتياز

 

در دنيا حدود 40 ملت داراي ادبيات حماسي هستند كه تركان سرآمد تمام اين ملل مي باشند ، بطوريكه

تركان حماسه هايي از قبيل ماناس متعلق به تركان قرقيز ، آلپاميش متعلق به تركان قزاقي ، اوغوزنامه و دده قورقود و كوراوغلي متعلق به تركان اوغوز و اويغور را خلق كرده اند كه سرآمد ديگر ملل حماسه ساز جهان هستند .

براي روشن تر شدن موضوع حماسه هاي ماناس ، مهابهاراتاي هندي ها و شاهنامه را باهم مقايسه مي كنيم .

منظومه ي ماناس مبارزه ي ماناس قهرمان تركان را با چيني ها و مغولان را در بر مي گيرد كه حداقل داراي 1000.000 بيت مي باشد (1 )

درحالي كه مهابراتا كه به سانسكريت هندكي نوشته شده حداكثر داراي 440.000 بيت است و شاهنامه ي فردوسي فقط حداكثر 60.000 بيت را در بر مي گيرد .

حال اگر يك مقايسه ي دو دو تا چهارتا داشته باشيم خواهيم ديد كه منظومه ي ماناس كه حداقل ابيات آن در نظر گرفته شده است 5/2 برابر منظومه ي مهاباراتا و 17 برابر شاهنامه است ، لازم به ذكر است كه ماناس فقط يكي از حماسه هاس تركان مي باشد . ( 1 )

1 –  هفته نامه ي شمس تبريز شماره ي 45 ص 5 مقاله ي دكتر فيض الهي وحيد

يازان : كامران فريدوني كشكولي

جاي خالي شكوه تبريز بر روي اسكناس هاي ايران_ ميرهادي قره سيد

+0 امتياز

يكي از دوستان فاضلمان كه به مناسبت شغل ديپلماتيك پدر بزرگوارشان، توانسته بود مجموعه اي ارزشمند از انواع اسكناس هاي رايج در اكثريت كشورهاي جهان را جمع آوري كند،مدتي پيش آلبوم اسكناس هايش رادر اختيار من گذاشت. 
      
 
او توانسته بود اسكناس هاي ريز و درشت حدود 200 كشور جهان را از قاره هاي مختلف جمع آوري كند.اين مجموعه علاوه بر جذابيت خاصي كه به طور طبيعي براي هر محققي داشت،در واقع يك اطلس بين المللي نيز محسوب ميشد.
نقش هاي يادبود زيبا كه با خلاقيت هر چه تمام تر بر سينه اسكناس ها حك شده بودند،در واقع شناسنامه تصويري هر كشوري را به رخ مي كشيدند.به نظر مي رسيد اين نقوش پر معنا،برگرفته از عقايد،سنن و فرهنگ متفاوت هر كشور باشد.چه به طور كاملا محسوسي به پراكندگي مشاهير و آثار باستاني و فرهنگي هر منطقه توجه ويژه اي معمول شده بود.
شايد اين سوال به ذهن شما هم خطور كرده است كه: آيا ما هم  در كشور خودمان،در طراحي اسكناس ها توجه شايسته اي به اين امر داشته ايم؟
 

فرهنگستاني براي تخريب فرهنگها

+0 امتياز

       " الساعه كه در ايوان منزل با همشيره همايوني به شكستن لبه ي نان مشغولم خبر رسيد كه شاهزاده وثوق‌الدوله حاكم قم را كه به جرم رشاء و ارتشاء معزول كرده بودم به توصيه عمه خود ابقاء فرموده و سخن هزل بر زبان رانده‌ايد. فرستادم او را تحت الحفظ به تهران بياورند تا اعليحضرت بدانند كه اداره امور مملكت با توصيه عمه و خاله نمي‌شود! زياده جسارت است. تقي! "

(نامه ي كوتاه اميركبير به ناصرالدين شاه در خصوص فساد و بركنار كردن وثوق الدوله كه در نوجواني به توصيه ي دربار حاكم قم شده بود!)

وثوق الدوله كيست؟

           حسن وثوق(1247-1329 شمسي) را اكنون به يمن انقلاب اسلامي، حتي نوجوانان راهنمايي و دبيرستاني ايران نيز ميشناسند؛ چرا كه نام وثوق الدوله با قرارداد ننگين 1919 كه وي در زمان نخست وزيريش با انگليس امضا نمود پيوند خورده است. با اين قرارداد ايران عملا از نظر گمركي و نظامي مستعمره ي انگلستان ميشد و البته وثوق الدوله قبل و بعد از اين قرارداد نيز در موقعيتهاي مختلف به نفع انگليس فعاليتهاي علني و غيرعلني فراواني انجام داده بود. داستان مخالفت يكتنه ي محمد خياباني در حاليكه اغلب سران كشور توسط وثوق الدوله خريده شده و لاجرم سكوت كرده بودند و حماسه ي مقاومت...

آذربايجان مهد ورزشهاي المپيك باستاني يونان

+0 امتياز


    اصغر رشتبري

     رقابتهاي ورزشي المپيك يكي از معتبرترين و باشكوهترين مسابقات ورزشي جهان بشمار مي‌آيد كه هر 4 سال يكبار در كشورهاي مختلف جهان برگزار مي‌شود. براساس نوشته مورخان « اولين المپيك باستان در سال 776 قبل از ميلاد به افتخار زئوس zeus ( خداي اساطيري يونان) در اليمپيا Olympia در يونان برگزار گرديد و اين مسابقات به طور مرتب تا سال 392 پس از ميلاد ادامه داشت و بر اين روال جمعا 293 دورة آن برگزار گرديد.(1) » كه اين 293 دوره را در تاريخ به نام « المپيك عهد باستان» مي‌نامند. 
     « در ابتدا مسابقات المپيك باستان در فصل تابستان (مرداد ماه) تنها در يك روز انجام مي‌شد كه شامل دو سرعت برابر يك طول ورزشگاه (نزديك 200 متر) و دو طول ورزشگاه دو استقامت، دو امدادي و چند مسابقه نبرد تن به تن مثل مشت زني و پانكراتوم pancratum يا پانكريشن pankration ( تركيبي از مشت زني و كشتي) بود كه بعدها اسب سواري، ارابه راني و پنتاتلون يا مسابقات پنجگانه شامل پرتاب نيزه، پرتاب ديسك، دو سرعت، پرش طول و كشتي نيز به ساير موارد آن افزوده شد كه بزرگترين سرگرمي ...



  • [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ][ 5 ][ 6 ]