آشنايي با برج سه گنبد(اوچ گونبز)

+0 امتياز

آشنايي با برج سه گنبد(اوچ گونبز)

 

سه‌گنبد نام برجي است در جنوب شرقي شهر اروميه مركز استان آذربايجان غربي

اين بنا آرامگاه بوده و در سال ۵۸۰ قمري در جنوب شرقى اروميه ساخته شده.

مقبره يا برج آجري سه گنبد متعلق به قرن ششم هجري بوده و در مدخل بنا سه كتيبه به خط كوفي باقي مانده است.

برخى از مورخين عقيده دارند كه اين بنا به جاى آتشكده اي از دورهٔ‌ ساسانى احداث شده است، ولى هيچ‌گونه سند معتبرى مبنى بر صحت ادعاى خود ندارند.

از سوى ديگر در مدخل بنا سه كتيبه به خط كوفى است كه آن را از سنگ تراشيده‌اند و در پايان كتيبه، محرم سال ۵۸۰ هجرى خوانده مى‌شود. از اين رو شايد بتوان مقبره يا برج آجرى سه گنبد را متعلق به قرن ششم هجرى دانست.

طبق اين كتيبه اين بنا به دستور يكي از امراي سلجوقي به نام شيث قاطه المظفري ساخته شده است. از نظر معماري اين بنا با مقابر قرن ششم هجري قمري بخصوص مقابر مراغه و ساير مقبره هاي دوره هاي سلجوقي مشابهت فراواني دارد.

بناي تاريخي سه گنبد عبارت است از سكوي بلندي كه به شكل استوانه و مدور ساخته شده است.

قطر بنا 5 متر و ارتفاع آن 13 متر مي باشد. ساختمان فعلي دو طبقه است و در چهار سمت آن دريچه‌هايي وجود دارد.طبقه اول به نام سردابه خوانده مي شود كه داراي پوششي قوس‌دار است و بدين وسيله از طبقه دوم مجزا مي‌شود.

درب كوچك طبقهٔ اول ۱ متر و ۷۰ سانت ارتفاع دارد. طبقهٔ دوم كه اتاق مقبره خوانده مى‌شود داراى درى به ارتفاع دو و نيم متر است.

به عبارت ديگر، ‌بناى استوانه‌اى شكل مدور داراى دخمه‌ايست كه قسمت فوقانى آن را به وسيلهٔ آجر تبديل به بنايى شامل اطاق مقبره كرده‌اند و مدخل آن در يك قالب معمارى پر نقش و نگار محاط شده و در بدنهٔ استوانه‌اى برج تعبيه شده است؛ درگاه ورودى آن در ميان طاق‌هاى سطحى واقع شده و از لحاظ معمارى زينت‌ خاصى به آن بخشيده است.

سقف اصلي گنبد و ديوارهاي آن تماما سالم و بر جا مي باشد. طبقه دوم بنا مانند ساير مقادير دوره سلجوقي روي سردابه احداث شده است.

تزئينات سر در ورودي مقبره در نوع خود كم نظير مي‌باشد و به صورت قطعات سنگ و گچ با نقوش هندسي و كتيبه به خط كوفي تزئين شده است.

مصالح قسمت‌هاي تحتاني بنا تا ارتفاع حدود 3/6 متر از سنگ‌هاي تراش خاكستري رنگ ساخته شده و از اين قسمت به بالا تمام مصالح بنا از آجرهاي چهار گوش مي‌باشد.

آمار دقيق تركيب جمعيتي شيعه و سني و ساير اديان ساكن اروميه منتشر شد

+0 امتياز

 

LookLex

آمار دقيق تركيب جمعيتي شيعه و سني و ساير اديان ساكن اروميه منتشر شد

 اورميه ۹۰: سايت معتبر لوكي ليكس آمار دقيقي از نسبت آمار جمعيتي و تركيب ساكنان اروميه را منتشر كرد. اين آمار كه در طي 6 سال و با بررسي دقيق محلات – دهات و حومه اروميه صورت گرفته ، جمعيت اروميه را در روزهاي پاياني سال 2006 رقم 871,204 نفر ذكر مي كند. در آمار هاي منتشر شده توسط دو سايت معتبر ويكي پديا و لوكي ليكس جمعيت شيعيان (ترك) هاي اروميه به ترتيب رقم 7/85 و 91 درصد ذكر شده است.

 بر اساس گزارش سايت لوكي ليكس تركيب جمعيتي اروميه به شرح زير است :

 ترك آذري : 91 درصد

كرد :7 درصد

عاشوريان : 2  درصد

ارامنه : 5/. درصد

فارس : 5/0 درصد

شهرداري اروميه برنده قاطع دربي آذربايجان / گزارش كامل

+0 امتياز

شهرداري اروميه برنده قاطع دربي آذربايجان / گزارش كامل

جدال حساس دو تيم شهرداري تبريز و شهرداري اروميه در ليگ برتر واليبال ايران به سود ‌نماينده آذربايجان‌غربي به اتمام رسيد.

به گزارش خبرگزاري ورزش اروميه به نقل از فارس ، امشب دو تيم واليبال شهرداري تبريز و شهرداري اروميه در هفته پنجم در سالن شهيد صمد اقدمي تبريز و در حضور ۳ هزار تماشاگر‌ به‌ مصاف هم رفتند.
در ست‌ اول دو تيم رقابت نزديك و فشرده‌اي با هم داشتند اما تيم  شهرداري اروميه در امتيازات پاياني بهتر ظاهر شده و با نتيجه امتياز ۲۵ بر ۲۳ به سود خود به اتمام رساند.
تيم شهرداري اروميه در ست ‌دوم نيز ‌تيم برتر ميدان بود و با‌ اختلاف امتيازات‌ زياد و  با نتيجه ۲۵ بر ۱۴ بر تيم شهرداري تبريز ‌پيروز شد.
در ست ‌سوم نيز همانند ست‌ اول دو تيم رقابت نزديكي با هم داشتند، اما تيم اروميه باز هم به لطف تجربه بيشتر نسبت به تيم تبريزي موفق شد اين ست‌ را با نتيجه ۲۵ بر ۲۱ به پيروزي رسيده و بازي را ‌به نتيجه سه بر صفر به سود خود اتمام رساند.

مهدي كريمي بازيكن فصل قبل شهرداري تبريز كه امسال در اروميه بازي مي كرد نمايش بسيار درخشاني از خود نشان داد و چندين مرتبه مورد تشويق تماشاگران قرار گرفت. تماشاگران در پايان با وجود باخت تيم استان و شهر خود، هر دو تيم را مورد تشويق قرار دادند.

در پايان اين ديدار كه تداعي كننده رقابت ديرينه آذربايجان شرقي و غربي در دهه ۶۰ واليبال كشور بود، تماشاگران حاضر در سالن شهيد صمد اقدمي تبريز به شدت هر دو تيم و به خصوص تيم شهرداري اروميه را تشويق كردند.

سه هزار نفر از نزديك شاهد اين ديدار بودند كه به دليل كمبود جا در سالن، تعداد زيادي از تماشاگران پشت درهاي بسته ماندند.

تيم واليبال شهرداري اروميه با كسب اين برد جمع امتيازات خود را به عدد يازده رساند و شهرداري تبريز نيز همچنيان هفت امتيازي باقي ماند.

شهرداري تبريز در هفته نخست رقابت‌هاي ليگ برتر واليبال كشور با نتيجه نزديك سه بر دو مغلوب كاله آمل شده بود، اما در هفته دوم و سوم تيم‌هاي ميزان ‌خراسان رضوي و مناطق نفت خيز ‌خوزستان را شكست داده و تا رده چهارم جدول صعود كرد.
اما شكست ناباورانه اين تيم در هفته چهارم مقابل پيشگامان يزد و متعاقب آن شكست خانگي در مصاف شهرداري اروميه موقعيت تيم تبريزي را جدول رده‌بندي متزلزل كرد.
تيم شهرداري تبريز ‌يك ماه پيش و در يك بازي دوستانه موفق شده بود تيم شهرداري اروميه را با نتيجه سه بر يك شكست دهد.
داود خان احمدي، فرانچسكو بانتي، فرزين رضوي، محمد ‌عمده غياثي، دانيلودسي دريو، بهرام فريد و صمد اكبري بازيكنان اصلي تيم شهرداري به مربيگري قاسم تاجري و عادل بناكار بودند. هدايت تيم شهرداري اروميه هم ‌بر عهده‌ ابراهيم وطن پرست بازيكن سابق تيم ملي واليبال ايران بود.

آذربايجان تيملري فرق الئمز رهلري

+0 امتياز

تقابل شهرداري هاي تبريز و اروميه در هفته پنجم/تيم هاي واليبال شهرداري تبريز و اروميه در هفته پنجم رقابت هاي ليگ برتر در حالي رو در روي هم قرار مي گيرند كه تقابل اين دو تيم تداعي كننده روزهاي اوج واليبال اين دو شهر در دهه گذشته خواهد بو

+0 امتياز


 

تقابل شهرداري هاي تبريز و اروميه در هفته پنجم/تيم هاي واليبال شهرداري تبريز و اروميه در هفته پنجم رقابت هاي ليگ برتر در حالي رو در روي هم قرار مي گيرند كه تقابل اين دو تيم تداعي كننده روزهاي اوج واليبال اين دو شهر در دهه گذشته خواهد بود.

شهرداري تبريز كه پس از ۱۰ سال به حسرت دوري واليبال تبريز از سطح اول واليبال كشور پايان داد، با حضور با انگيزه خود در اين فصل از رقابت ها، نويد زنده شدن مجدد واليبال تبريز را داد و تقابل اين تيم در هفته پنجم با نماينده اروميه كه يكي از قطب هاي با پتانسيل كشور است، روزهاي اوج واليبال اين دو شهر و مصاف نماينده هاي آنها با يكديگر را به خاطر مي آورد. 
مصاف اين دو تيم از اين نظر كه در جدول رده بندي مسابقات در همسايگي هم قرار دارند، بر حساسيت و جذابيت بازي افزوده است. 

دو تيم پس از چهار هفته از رقابت ها رده هاي پنجم و ششم جدول را در اختيار دارند و برنده اين بازي با هر نتيجه اي مي تواند از تيم حريف سبقت گيرد. 

تيم واليبال شهرداري تبريز كه تا پايان هفته چهارم با دو برد سه بر صفر و سه بر يك و دو باخت سه بر دو و سه بر صفر با هفت امتياز در رده ششم قرار گرفته روز چهارشنبه اين هفته در سالن شهيد اقدمي تبريز ميزبان تيم شهرداري اروميه كه با دو برد سه بر صفر و دو باخت سه بر دو با هشت امتياز در رده پنجم است خواهد بود. 

دو تيم از هر لحاظ هم از نظر ميانگين گيم شماري و هم از نظر ميانگين امتياز گيري به هم نزديك هستند و انتظار مي رود در بازي اين هفته يكي از حساس ترين و جذاب ترين بازي ها رقم بخورد. 

شهرداري تبريز در چهار بازي گذشته و از ۱۵ گيمي كه برگزار كرده هشت گيم را به نفع خود به پايان برده و نتيجه هفت گيم را واگذار كرده است و از ميانگين ۱.۱۴ براي هر گيم برخوردار است. 

درمقابل تيم واليبال شهرداري اروميه از ۱۶ گيمي كه برگزار كرده ۱۰ گيم را از آن خود و شش گيم را به حريف واگذار كرده و از ميانگين ۱.۶۶ براي هر گيم برخوردار است. 

همچنين شهرداري تبريز در اين بازي ها توانسته با گرفتن ۳۴۴ امتياز و دادن ۳۱۸امتياز و ميانگين ۱.۰۸ جلوتر از شهرداري اروميه كه با گرفتن ۳۶۶ امتياز و دادن ۳۴۸ امتياز و ميانگين ۱.۰۵ قرار دارد. 

شهرداري تبريز در صورتيكه بتواند با بهره گيري از امتياز ميزباني و تماشاگران خود حداقل دو امتياز از بازي بگيرد مي تواند بالاتر از شهرداري اروميه در جدول قرار گيرد اما در غير اين صورت امكان افتادن اين تيم در جدول رده بندي نيز وجود دارد. 

در ديگر ديدارهاي اين هفته ميزان خراسان با پيكان تهران، باريج اسانس كاشان با گيتي پسند اصفهان، كاله مازندران با مناطق نفت خيز، كرمان با آلومينيوم المهدي بندرعباس، هاوش گنبد با پيشگامان كوير و سايپا با نوين كشاورز پيكار مي كنند.