بهشت فسيلي مراغه

+0 امتياز

در حدود يك قرن پيش استخوان‌هاي منطقه فسيلي مراغه را به بقاياي آدم‌هاي قوي‌هيكل، آدم‌هاي شاخدار، اسب شاخدار و ديو نسبت مي‌دادند. مطالعات انجام شده طي يك قرن اخير توسط حفاران و مكتشفان داخلي و خارجي نشان داد كه در اين منطقه فسيل‌هاي مهره داران نيز وجود دارد.

«بهشت فسيلي مراغه» عنواني است كه از سوي فسيل‌شناسان به اين منطقه داده شده‌است. فسيل‌هاي مهره‌دار مراغه از مدت‌ها پيش نظر زمين شناسان را به خود جلب كرده و از همين رو محققان زيادي از روسيه، آمريكا، فرانسه و ژاپن در اين ناحيه كار كرده‌اند، به گونه‌اي كه بخشي از نمونه‌هاي فسيلي در موزه‌هاي تاريخ طبيعي وين، پاريس، لندن و لس‌آنجلس در معرض نمايش قرار دارند.

سازمان محيط زيست نيز نظر به اهميت اين منطقه برنامه‌هايي چون ادامه مطالعات جامع ديرين‌شناسي، شروع عمليات اجرايي و ساختماني مركز تحقيقات و موزه فسيل شناسي و ايجاد اولين موزه صحرايي (field museum) را آغاز كرده‌است. نماينده موزه تاريخ طبيعي تهران در مراغه به ايسنا مي‌گويد: با توجه به اهميت اين منطقه در فسيل شناسي در نظر داريم تا در قالب يك طرح بزرگ، ژئوتوريسم اين منطقه را احيا كنيم، به ويژه در غارهايي چون غار كبوتر كه از اعجوبه‌هاي آفرينش محسوب مي‌شوند.

بهشت فسيلي مراغه به عنوان اولين اثر ملي-طبيعي فسيلي به مساحت ۱۰۲۶ هكتار ثبت شده و بالاترين رده حفاظتي را اخذ كرده‌است. اكنون دانشگاه تبريز سرپرستي پروژه كاوش و تحقيقات منطقه فسيلي مراغه را به عهده داشته و تاكنون بقاياي ارزشمندي از اين ناحيه كشف شده‌است.

در خصوص نگهداري اين آثار اولين موزه ديرينه شناسي و سنگواره ايران به مساحت ۵ هزار متر مربع در مراغه احداث مي‌شود تا آثار مكشوفه در آن نگهداري شوند. هم چنين قرار است تا آثاري كه قبل از انقلاب توسط آمريكايي‌ها براي مرمّت از ايران خارج شده، طبق راي دادگاه لاهه به ايران عودت داده شده و در اين موزه به نمايش درآيند.




  • [ ]