صابون مراغه قديمي ترين صابون سنتي كشور

+0 امتياز

 

اين صابون به‌علت دارا بودن ‪ PHمناسب و ميزان اسيد كنترل شده آن حساسيت هاي پوستي را از بين برده و پياز موي سر را تقويت مي‌كند.

صابون مراغه در سه رنگ سفيد ، زرد و سياه توليد مي‌شود و معروفترين نوع آن صابون زرد بوده و نسبت به بقيه بيشتر مورد استقبال خريداران قرار مي‌گيرد.

تنها فرق صابون زرد و سفيد در رنگ آن‌ها بوده ولي صابون سياه از ضايعات اين صابون‌ها بوجود مي‌آيد و قدرت پاك كنندگي آن نسبت به بقيه پايين‌تر است.

در برخي موارد به تركيبات صابون سياه سدر و رنگ حنا اضافه مي‌شود كه در اين صورت صابوني مناسب براي رفع شوره سر، ريزش مو و تقويت پياز مو است.

صابون‌هاي توليدي به‌صورت نيمه صنعتي و درمحيطي بهداشتي توليد و تركيبات آن در آزمايشگاه‌هاي اين كارگاه كنترل مي‌شود.

صابون مراغه به بيش از ‪ ۱۲استان كشور ارسال و حدود ‪ ۵۰درصد از مردم شهرهاي كشور با اين صابون آشنا هستند.

صابون مراغه با افزودن ‪ ۱۰درصد روغن نارگيل به عنوان صابون حمام شناخته شده است ، نداشتن شناسنامه ، كد و مجوز بهداشتي و صادر نكردن پروانه بهره‌برداري براي واحدهاي توليدي از مشكلات عمده توليد صابون مراغه ميباشد.

با توجه به اين كه تعريفي خاصي از سوي بخش نظارت بر موارد غذايي و دارويي شبكه بهداشت و درمان براي صابون مراغه ارايه نشده در برخي شهرها تعدادي افراد سودجو با توليد صابون نامرغوب و كم كيفيت به‌نام صابون مراغه ، موجبات بدنامي اين صابون را فراهم مي‌كنند.

زمان زيادي صرف توليد اين صابون مي‌شود به طوري كه شش ساعت براي مخلوط شدن مواد آن و سه ساعت نيز براي تبديل شدن اين مواد به صابون صرف مي‌شود.

در سال‌هاي گذشته حدود ‪ ۵۰واحد توليدكننده صابون مراغه در اين شهرستان فعاليت داشتند كه در زمان حاضر به علت برخي مشكلات موجود در توليد اين صابون تعداد واحدهاي توليدكننده به حدود هشت واحد رسيده است.

ماهانه حدود ‪ ۲۰۰تن صابون سنتي در اين شهر توليد و در بازارهاي محلي و شهرهاي مختلف كشور عرضه مي‌شود.

با توجه به شكل خاص صابون‌هاي مراغه، اين صابون‌ها قادر به رقابت با صابون‌هاي خارجي نبوده و تغيير شكل آن‌ها نيز علاوه بر كاهش كيفيت آن‌ها فقدان استقبال مشتريان را به دنبال دارد.

صابون مراغه به علت دارا بودن چربي بالا تاثير منفي در مصرف‌كننده ايجاد نمي‌كند،

 

كارگاه صابون سازي در شهر مراغه

كارگاه صابون سازي در شهر مراغه

كارگاه صابون سازي در شهر مراغه

 

كارگاه صابون سازي در شهر مراغه

 

كارگاه صابون سازي در شهر مراغه

 

كارگاه صابون سازي در شهر مراغه

 



  • [ ]