ساكنان تبريزي روستايي مرموز

+0 امتياز

تصوير از روستاي ايستاي طالقان

در اين قسمت از نشانه هاي تبريز در جهان از ايران خارج نمي شويم  سفري خواهيم داشت به طالقان ، جايي كه تبريزي ها مدتها پيش با مهاجرت به آنجا مرموزترين روستاي ايران را به وجود آوردند ، ايستا نام روستايي است در نزديكي طالقان كه اهالي آن در گزشته متوقف مانده اند ، مردمي كه از حدودا 200 سال پيش هيچ تغييري نكرده اند و مدرنيته را در زندگي خود راه نداده اند هيچ زني اجازه ورود به آن را نداشته و شايد زنانشان را كسي نديده آن ها شناسنامه ندارند ، جزو آمار نيستند ، برق ، گاز ، تلفن ، تلوزيون و ديگر وسايل رفاحي را در اختيار ندارند... گزارشات و تحقيقات زيادي از اين روستا به عمل آمده و همايش هاي زيادي برگزار شده. جالب است بدانيد كه در آمريكا نيز فرقه اي به نام آميش ها وجود دارد كه آن ها هم گريزان از تجدد هستند آن ها نيز در گذشته متوقف مانده اند و از امكانات جامعه مدرن بهره اي نبرده اند.

اين مطلب جالب را براي اين ساعت شما عزيزان تهيه كرده ايم كه اميدواريم مرد پسندتان واقع شود. پيشنهادات و انتقادات شما مشوق تيم بيلگي پليس خواهد بود 

آن ها شيعه اثني اشري بوده و مرجع تقليدشان٬ مرحوم ميرزا صادق تبريزي است [كه گويا وي در ۱۲۷۴ق به دنيا آمده و از جايگاهي دين مدارانه با مشروطيت مخالف بود. او با رضا شاه پهلوي هم به شدت مخالف بود و حتي تا پاپان عمر٬ از گرفتن شناسنامه سر باز زد و رضاشاه هم وي را از تبريز به قم تبعيد كرد و در نهايت در ۱۳۵۱ق درگذشت و در حرم حضرت معصومه مدفون شد] و افكارشان هم برگرفته از مرحوم سيد حسين طباطبايي نجفي (مدفون در قبرستان مارالان تبريز) است كه گويا ۳۰ ـ ۴۰ سال پيش درگذشته و كتابي خطي دارد كه در دست آنهاست. شمار افرادي كه در آن جا و با آن وضع زندگي مي كنند۴۰ نفر (باخانواده هاشان) است و ۳۰ نفر ديگر هم از دوستان اينان٬ به همين شيوه در تبريز زندگي مي كنند. سبب پرهيزشان از وسايل و زندگي امروزي به دليل تشبه به كفار و بدعت بودن آنهاست. مثلا تزريق خون به كسي كه براي ادامه زندگي اش به آن نيازمند است را به سبب بدعت بودن آن٬ روا نمي دانند و بركتي هم در ادامه زندگي به وسيله اين كار نمي بينند. انقلاب به اصطلاح كبير فرانسه را نقطه عطفي در بي ديني مردم مي دانند. نه شعر مي خوانند و نه اوقاتشان را با شب نشيني و ... سپري مي كنند و تقريبا" ۱۰ ـ ۱۲ تا كتاب دارند. بچه هاشان را تا سن تكليف با خود نگه مي دارند و آموزش هاي مختصري مانند واجبات و محرمات به آنان مي دهند و پس از سن تكليف هم٬ مختارند كه با آنان باشند يا به شهرها مثل تبريز برگردند. به زيارت امامان عليهم السلام نمي روند زيرا استفاده از وسايل نقليه امروزي را جائز نمي دانند و مي گويند: «اگر صالح باشيم ٬ امامان عليهم السلام سلام از راه دورمان را پاسخ مي دهند و اگر نباشيم٬ سلام در كنار مرقدشان را هم جواب نمي دهند٬ پس اصل٬ صالح و با ايمان بودن است.» به همان دليل به حج هم نمي روند و به حج رفتن به آن شكل كه مي خواهند٬ چون برايشان موانعي دارد (مانند موانع گذر از مرز) پس خود را مستطيع نمي دانند و حج نمي روند.از آقا حسين قلي پرسيدم: «آيا خود مرحوم ميرزا صادق گفته بود كه حتي پس از درگذشتش مقلدان وي حق ندارند از ديگر فقهاء تقليد كنند؟» گفت: «نه». گفتم: «در محيط زندگي رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم سيب زميني و گوجه فرنگي هم نبود٬ آيا شما از اينها استفاده نمي كنيد؟» پاسخ داد: «استفاده مي كنيم زيرا اينها طبيعي و آفريده خدا هستند اما هواپيما مثلا"٬ آفريده خدا نيست.»

 

آقا حسين قلي از بيست و اندي سالگي به طالقان مي آمد و در جست و جوي مردان طالقاني بود كه در روايات است كه از ياران امام زمان عليه السلام هستند٬ اما وقتي كسي را نيافت٬ خودش زمين هايي را خريد و گويا از ۱۷ـ ۱۸ سال پيش٬ چنان زندگي اي را بنا گذاشت. آقا كاظم مي گفت در اين جا افرادي هستند كه در اين همه سال٬ تنها ۲ يا ۳ بار به بيرون از اين محيط رفتند. مساحت منطقه شان هم ۱۵ هكتار است.

 

احتياجات آنان به شهر٬ تنها براي خريد پارچه٬ برخي ميوه ها مانند خرما و ميخ و مقدار بسيار كمي آهن و شيشه و مانند اينهاست. خودشان نجاري و آهنگري و... دارند و چندان مالكيتي براي اموالشان در ميان خود نمي بينند و بر سر اموال٬ با كسي نزاع نمي كنند و اگر شخصي در اموال آنان تصرف كند٬ آنان با او درگير نمي شوند و از مال خود چشم پوشي مي كنند. حتي اوقات شرعي را هم ٬ با شاخص هاي خود مشخص مي كنند و آغاز و پايان ماه رمضان را نيز با رويت خويش٬ تعيين مي كنند و ...

شخصي كه گويا چيزي درباره آن روستاي طالقان شنيده بود و گمان مي كرد چند روستا در آن جا چنين است٬ از حضرت آيت الله بهجت دام ظله در حياط مسجد پرسيد: «نظر شما درباره روستاهاي طالقان چيست؟» آيت الله بهجت با همان لحن پرسش رساتر از پاسخ٬ فرمودند: «روستاهاي طالقان با روستاهاي ديگر چه فرقي دارد ؟!»

نويسنده گزارش فوق با همدلي همراه با شيفتگي، «اهل توقف طالقان» را با لحني «شبه شاعرانه» معرفي كرده است. فراز مهم گزارش، اشاره نويسنده به سخن حضرت آيت الله العظمي بهجت (ره) درباره روستاي ايستاي طالقان است.

به خاطر دارم در سال هاي اخير، دفتر آن عالم وارسته به جهت توليد حجم فراواني شايعه درباره ديدگاه مرحوم بهجت در زمينه مهدويت و انتظار، بخشي با عنوان «پاسخگويي به شايعات» در پايگاه اطلاع رساني آن مرجع معظم تقليد، تعبيه كرده بود.چون مد شده بود كه برخي افراد جوياي نام به روش هاي مختلف و با اهداف متعدد تلاش مي كردند كه با انتساب سخنان خود به مرحوم بهجت، براي خود كرامت و فضيلتي فراهم كنند. با اين اوصاف، اصالت ادعاي نويسنده گزارش فوق را بايد از طريق دفتر آن مرحوم جويا شد و سپس در اين باره ابراز نظر كرد.



  • [ ]