نقد داوري بازي استقلال - تيراختور

+0 امتياز


حساسترين مسابقه هفته ششم بين دوتيم صدر جدولي استقلال و تراكتورسازي در حالي روز جمعه در ورزشگاه آزادي برگزار شد كه اين بازي از چند جهت داراي حساسيت ويژه اي بود و همين حساسيت ها كار را براي قضاوت اين مسابقه سخت مي كرد. حضور بي شمار هواداران تبريزي در ورزشگاه ، حضور بازيكنان و مربيان اسبق دو تيم در تيم مقابل و جدال براي به دست آوردن صدر جدول از عواملي بود كه بر حساسيت هاي اين مسابقه مي افزود.
با توجه به اين موارد كميته داوران فدراسيون فوتبال نيز يكي از بهترين تيم هاي داوري خود را براي اين مسابقه برگزيده بود تا اين بازي بدون هيچ حاشيه اي از سوي داوري ، به پايان برسد.

قضاوت اين بازي بر عهده محسن تركي داور اليت و نفر اول ليست بين المللي كشور بود. تركي داور اهل مشهد و يكي از آماده ترين داوران ايران ، هم از نظر جسماني و هم از نظر علم قضاوت مي باشد.
كمك اول تركي در اين ديدار همشهري وي،حسن كامراني فر ، كمك داور خوشنام كشور بود . قضاوتهاي خوب و بي نقص كامراني فر در جام جهاني 2010 و جام ملتهاي آسيا، نشانگر سطح بالاي داوري او مي باشد و حضور در اين ترنمنتهاي مهم از او كمك داوري با تجربه ساخته است.
كمك دوم اين مسابقه نيز حسين خانبان ديگر كمك داور با تجربه كشور از شهرستان كرج بود. محمد ملكي ، همشهري خانبان نيز داور چهارم اين ديدار بود.

اشاره اي اجمالي به صحنه هاي مشكوك بازي:
محسن تركي در اين مسابقه سعي بر كنترل بازي داشت . به همين دليل حتي از خطاهاي كوچك هم نمي گذشت تا بازي از كنترل وي خارج نشود. به ندرت آوانتاژ مي داد و سعي داشت با تذكر هاي به جا از خشونت بازي بكاهد.
«تاثير گذارترين اشتباه تركي در اين ديدار در دقيقه 17 مسابقه اتفاق افتاد. جايي كه مجتبي جباري بازيكن استقلال بي آنكه خطايي روي او صورت گرفته باشد ، سرنگون شد و محسن تركي نيز در اين صحنه به اشتباه اعلام خطا كرد و بدين گونه گل اول استقلال به ثمر رسيد.»
«يكي ديگر از صحنه هايي كه حرف و حديث در پي داشت ، اخطار كرار جاسم بود.در حالي كه خيلي ها معتقدند در آن صحنه كرار نبايد اخطار مي گرفت ، اما به اعتقاد من؛ نفس عمل كرار مستوجب گرفتن كارت زرد بود. اگرچه ضربه كرار به پاي ابراهيمي برخورد نكرد اما خود حركت كرار و نحوه آوردن پاي او مي توانست سلامتي بازيكن را به خطر بياندازد و اگر اين ضربه به پاي ابراهيمي برخورد مي كرد ، خطاي شديد تلقي شده و كارت قرمز را در پي ميداشت.»
«در يكي از صحنه ها نيز در دقيقه 45 ، روي لوپز در ميانه ميدان خطايي انجام پذيرفت كه از ديد داور به دور ماند و اگر بازيكن استقلال ( مجتبي جباري ) با حركت جوانمردانه توپ را به اوت نمي زد، مي تونست تبديل به صحنه اي خطرناك براي استقلالي ها شود.»
«در دقيقه 57 مسابقه سياوش اكبرپور به موجب خطايي كه به روي ميداودي انجام داد، از داور مسابقه كارت زرد دريافت كرد. اين اخطار كاملا درست بود اما نكته اينجاست: قبل از اينكه اكبرپور روي ميداودي تكل از پشت را انجام دهد، ميداودي روي لوپز مرتكب خطا شد كه وقتي داور اين صحنه را خطا اعلام نكرد، اكبرپور با تكل از پشت ميداودي را سرنگون كرد.اگر چه بازيكن استقلال سعي در بزرگ نمايي صحنه داشت، اما تركي فريب او را نخورد و تنها به يك كارت زرد بسنده كرد.»
«محسن تركي دو بار ديگردر اين مسابقه در دقايق 68 و 70 دست به جيب شد و به ترتيب مرتضي اسدي و حنيف عمران زاده را با كارت زرد خود جريمه كرد. علت دادن هر دو كارت رفتار غير ورزشي بود.»

در كل مي توان گفت قضاوت اين مسابقه خوب بوده و اشتباهاتي هم كه صورت گرفت سهوي و به دور از هرگونه عمد بودند.
 



  • [ ]