بيانيه حزب سبزهاي آلمان براي نجات درياچه اروميه

+0 امتياز

 

 
 
كلاوديا روت، رييس حزب سبزهاي آلمان، بيانيه‌اي در ارتباط با وضعيت اكولوژيكي درياچه اروميه صادر كرده است. اين بيانيه در پي تظاهرات انجام شده در شهرهاي اروميه و تبريز در روز شنبه ۲۷( اوت /پنجم شهريور) و دستگيري تعدادي از معترضان نوشته شده است.در بيانيه آمده كه اكسيون‌هاي جاري در آذربايجان براي حفظ درياچه اروميه، نياز به توجه و پشتيباني بين‌المللي دارند و "فاجعه اكولوژيك" كنوني در اين درياچه را نبايد موضوعي صرفا داخلي در ايران تلقي كرد.
 
 
 
  كلاوديا روت بيانيه تصريح كرده كه دولت ايران علاوه بر ناكارايي در مهار اين مشكل، چشم خود را بر مطالبات مردم منطقه نيز بسته و فعالان زيست محيطي و افراد معترض به وضع درياچه اروميه را متهم به جدايي طلبي مي‌كند.
 
 
 
حزب سبزها از دولت جمهوري اسلامي خواسته است كه ضمن دادن اجازه ورود سازمان‌ها و كارشناسان محيط زيست به ايران، اطلاعات لازم در باره درياچه اروميه و سياست آب‌رساني به آن را نيز به آنها ارائه كند. در بيانيه تاكيد شده كه فرصت زيادي براي كند كردن روند خشكيدن درياچه و كاستن از بحران زيست محيطي موجود باقي نمانده است.
 
 
 
كلاوديا روت هم‌چنين از دولت آلمان و شركاي اروپايي آن خواسته كه از كليه كانال‌هاي تماس خود با جمهوري اسلامي ايران براي ارائه كمك‌هاي فني و كارشناسانه، به منظور نجات درياچه اروميه بهره گيرد.
 
 
 
حزب سبزها خواستار آزادي كليه كساني نيز شده كه در جريان اعتراض‌هاي روز شنبه (۲۷ اوت/پنجم شهريور) در شهرهاي ميانه، تبريز يا اروميه دستگير شده‌اند. در بيانيه با اشاره به خسارت هاي كشاورزي و اقتصادي در منطقه پس از خشك شدن درياچه اروميه، تاكيد شده كه مردم منطقه حق بهره‌مندي از محيط زيست سالم و زندگي در شرايط مناسب را دارند.
 
 
 
سركوب تظاهرات اعتراضي در آذربايجان
 
 
 
نيروهاي امنيتي در جريان اعتراض مردم شهرهاي تبريز، اروميه، ميانه در روز شنبه، ده‌ها نفر را بازداشت كرده‌اند. به گزارش شاهدان عيني، كانون اعتراض‌هاي مردم تبريز در ميدان "امام" اين شهر بوده و ماموران امنيتي با شليك گاز اشك‌آور، تظاهركنندگان را پراكنده كرده‌اند. از تعداد بازداشت شدگان و محل نگاهداري آنها خبر تاييد شده و موثقي در دست نيست.
 
 
 
پيش از اين ۲۲ نماينده آذري زبان مجلس نيز با نوشتن نامه‌اي به هيات رييسه مجلس خواستار رسيدگي جدي و قانوني به بحران درياچه اروميه و پاسخگويي دولت در قبال تبعات اجتماعي، سياسي و اقتصادي ناشي از روند خشك شدن درياچه اروميه شده بودند.
 
 
 
درياچه اروميه، دومين درياچه بزرگ آب شور دنيا و بيستمين درياچه بزرگ جهان است. اين درياچه از سال‌ها پيش به دلايلي چون احداث جاده ميان‌گذر، سد سازي در مسير رودخانه‌هاي تامين آب آن و كاهش بارندگي در معرض نابودي و تبديل به يك شوره‌زار قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۰، وضعيت اين درياچه پس از كاهش عمق شش متري آن، بحراني اعلام شد. در حال حاضرعميق‌ترين بخش اين درياچه دو متر ژرفا دارد



  • [ ]