مصاحبه اختصاصي سايت Bilgipolis با كاشف بهشت عدن (تبريز)

+0 امتياز

يويد رول محقق ، آهنگ ساز ، تهيه كننده ، عكاس و گزارشگر اهل انگلستان مي باشد كه در حال حاضر ساكن كشور اسپانياست او به عنوان نويسنده اي بين المللي و جنجالي كه كتاب هايش به عنوان پرفروشترين كتاب ها در سطح جان عرضه ميشود ديويد تحقيقات زيادي درباره مصر ، يونان و ايران باستان انجام داده و از اين باب به عنوان متفكري بزرگ و پر آوازه شناخته ميشود او همچنين نويسنده مقاله جنجالي (من در باغ عدن بودم) است كه مدتي پيش اقدام به ساخت مستند (راه به بهشت) كرد كه از شبكه هاي ديسكاوري آمريكا و چند كشور ديگر پخش شده و بنا به درخواست ها به دفعات تكرار شده. او در اين مقالات و مستند ها به موضوع شناسايي محل دقيق باغ عدن (محل فرود آدم و حوا به زمين) پرداخته و طبق مستندات محكم از تبريز به عنوان محل دقيق اين باغ ياد كرده. به همين دليل بر آن شديم تا با ايشان تماس گرفته و ترتيب يك مصاحبه با ايشان را بدهيم اميد دارم اين اقدام تيم بيلگي پليس مورد پسند كاربران محترم قرار گيرد.

برا مطالعه اين مصاحبه به ادامه مطلب برويد...

 

با سلام خدمت آقاي David Rohl من از سايت خبري bilgipolis.com در خدمت شما هستم:

> چه طور شد به فكر پيدا كرن عدن در غرب ايران و شرق تركيه افتادين؟

به سه دليل : اول از همه چهار رودخانه اي كه از عدن خارج مي شوند سرچشمه شان از اين منطقه بود اين رودخانه ها عبارتند از:

فرات (Euphatos) ، دجله (Dighat) ، ارس (Ghaihun Aras) ، قزل اوزن.بعدي منطقه هندو كش بود  ، مزر عدن حوالي منطقه كوشه داغ است ، بعدي منطقه Nod بود كه قابيل به آنجا تبعيد شد. منطقه اي در اردبيل است كه ما در پستي و بلندي هاي Noqdi پيدا كرديم. من معتقد هستم كه كوهي كه خداوند در كتاب هاي مقدس به آن اشاره كده ، كوه سهند است درست در جنوب تبريز.

> چطور شد كه نظرتان به طرف تبريز معطوف شد؟

تبريز جايگاه ويژه اي در تجربيات من از سفر به دور دنيا دارد زيرا تحقيقات نشان داده است، بهشتي كه در قلب زمين نهفته همان جايي (تبريز) هست كه در كتاب هاي مقدس از آن به عنوان جايي كه آدم و مردمانش در آن جاي گرفته اند، ياد شده است. متاسفانه منطقه باغ عدن در زير منطقه وسيعي از شهر قرار گرفته است .ولي شما كافيست تا به خارج از شهر و به محدوده دره آجي چاي سفري داشته باشيد تا تصوري از منطقه عدن در اين ناحيه داشته باشيد.

> چقدر براي اين تحقيق زحمت كشيدين و چه مدت به طول انجاميد؟

من قبل از سفر به تبريز ده سال را در هفت نوبت صرف تحقيق و مطالعه در كتابخانه دانشگاه ها كرده ام. از اهواز شروع كرده و براي رسيدن به آذربايجان از رشته كوه هاي زاگرس گذشته ام. كسي نمي تواند فقط با تحقيق در كتابخانه ها به نتيجه اي برسد بلكه بايد در محل حضور يافته و با فرهنگ و طبيعت منطقه آشنا شود و آن را لمس كند.

> علاوه بر تبريز به كجاها رفتين و كجا هارو مورد تحقيق قرار دادين؟

همانطور كه گفتم من تمامي كردستان و لرستان و همچنين تمامي بخش هاي فارس ، تخت جمشيد ، پاسارگاد ، بيستون و تخت سليمان را گشته ام. مناطق بكر ايران تولدي دوباره به قديمي ترين تمدن در كره زمين بخشيده است و اولين پيامبران كتاب هاي مقدس قبل از آنكه در منطقه بين النهرين اقامت گزينند از همين ناحيه برخاسته اند.

> در طي اين تحقيق به خصوص در ايران با چه مشكلاتي مواجه شدين؟

مهمترين مشكل وسعت و پيچيدگي منطقه بود عبور از كوه هاي زاگرس به وسيله اتومبيل ، بالا رفتن از كوه ها ،  ولي شگفتي هايي هم مانند روستاي كله قندي كندوان در نزديكي كوه سهند وجود داشت كه دشواري راه را از تن بدر مي كرد.

> تنها بودين و يا از جايي حمايت ميشدين؟

من دو اتومبيل به همراه دو راننده ماهر ايراني داشتم به علاوه يك راهنما كه انگليسي صحبت مي كرد و هنگام صحبت با بزرگان روستاها و باستان شناسان ايراني زحمت ترجمه را ميكشيدند.

> مردم تبريز رو چطور ديدين آيا در اين تحقيق كمكي به شما كردن؟

ما در اين سفر مردم ايران را بسيار دوست داشتني و مهمان نواز ديديم.

> نظرتون در مورد شهر تبريز چيه و اون رو چطور ديدين؟

من متاسفم كه تبريز تبديل به شهري بسيار صنعتي شده و همانند ديگر كلانشهر ها زياد جذاب نيست. تبريز بايد در اوج حالتي بود كه ايراني ها به آن بهشت مي گويند بايد در حالتي بود كه وجود بهشت عدن را در خود تداعي كند به گمانم مي شود گفت بهشت گم شده.

> اين تحقيق شما چه اثرات مثبتي ميتونه برا تبريز داشته باشه؟

تاثيرات فقط زماني خواهد بود كه مقوله توريسم اجازه رشد و ترقي داشته باشد. در حال حاضر روابط با غرب خوب نيست و تعداد كمي از توريست هاي غربي موفق به سفر و ديدار از اين منطقه مي شوند. ولي سرانجام با رشد توريسم در  اين منطقه اينجا بزرگترين منطقه اي خواهد بود كه توريست هاي مذهبي به آن جا هجوم خواهند آورد.

> با شنيدن اين كلمات اولين چيزي كه به ذهنتون ميرسه رو بگين:

عدن:

شروع تمدن

تولد:

خداي بزرگ سومريان نين هورساگ (الهه كوه ها)

مرگ:

آتشكده زرتشتيان و قرار دادن اجساد در بالاي كوه براي تغذيه مرده ها

بهشت:

باغ چهار فصل ايراني

تبريز :

دلم برايت تنگ شده است



  • [ ]