انتقاد آيت‌الله مكارم شيرازي از تركيه

+0 امتياز

سيز آلاه گورون بو مالا نلر دير بوكي آدام حسابندا دير بوكي قارا باغدا اولان جينايتلرين قاباغندا هشزات دمير ايندي سوريدن حيمايت الير توركيه دن انتقاد بودا بيزه آدام اولوب آلاه جمالوا چوخ شوكور

الوم اولسون ايكي اوزلو آدام 

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي از همراهي تركيه با استكبار جهت مقابله با سوريه انتقاد كرد و اظهار داشت: ما از اين كشور انتظار نداشتيم كه اين گونه با استكبار همراهي كند و به مقابله سوريه بپردازد، بدانند كه ضرر و زيان سوريه دامن آن‌ها را هم خواهد گرفت.

به گزارش ترك نيوز به نقل از خبرگزاري رسا، حضرت آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد، در شب بيست‌ويكم ماه مبارك رمضان در مدرسه علميه اميرالمومنين(ع) قم به اهميت اين شب بزرگ پرداخت و اظهار داشت: اين شب از چند امتياز مهم برخوردار است.

وي افزود: شب ۲۱ ماه رمضان يكي از شب‌هاي قدر است كه مقدرات انسان براساس لياقت و ارزش آن‌ها تعيين مي‌شود و چنان نيست كه اين تقديرات بي‌حساب و كتاب باشد؛ زيرا خداوند حكيم است و هر كسي را براساس لياقتش مقدراتش را تعيين مي‌كند.

اين مرجع تقليد، يكي ديگر از امتياز شب ۲۱ ماه مبارك رمضان را نزول قرآن كريم در اين شب دانست و ادامه داد: امشب از هزار ماه با ارزش تر است، بيدار ماندن، دعا خواند و توبه كردن از جمله مسائلي است كه بايد در اين شب عزيز به آن اهميت داده شود.

وي تصرح كرد: امشب شبي است كه روح مقدس امام علي عليه السلام به عالم ملكوت پرواز مي‌كند و در راس شهداي در راه حق قرار مي‌گيرد، بايد همه از اين شب استفاده كنيم.

مدرس خارج فقه حوزه علميه قم تاكيد كرد: مولا علي عليه السلام در لحظات آخر عمرش ودر حالي كه فرق نازنينش شكافته است ۲۰ اصل مهم را اشاره مي‌كند كه ما در اينجا چند اصل آن را بيان خواهيم كرد. يكي از آن‌ها توجه به ايتام است و حضرت مي‌فرمايد مردم هرگز يتيمان را فراموش نكنند و اين كار بايد استمرار داشته باشد تا زندگي آن‌ها تامين شود.

وي ادامه داد: حضرت براساس دستوري كه در خصوص يتيمان مي‌دهند، اول دستور كمك مادي مي‌دهد سپس بعد معنوي و برنامه فرهنگي را در نظر مي‌گيرد يعني ما نبايد از بعد فرهنگي و عاطفي يتيمان غافل شويم و آن‌ها را رها كنيم تا به مفاسد آلوده شوند؛ زيرا اگر آن‌ها در جامع رها شوند به موجودي خطرناك تبديل خواهند شد.

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي گفت: يكي ديگر از تاكيدات حضرت در وصيت‌نامه اش، توجه به همسايگان است، متاسفانه برخي بيست سال در كنار هم هستند ولي از هم خبري ندارند، در حالي كه اين دستور حضرت برنامه جامعي براي ريشه كن كردن فقر است؛ زيرا اگر همه با هم ارتباط داشته و به دنبال حل مشكلات هم باشند، فقر نيز ريشه كن خواهد شد، زيرا همسايگي تنها به چهار خانه اطراف نمي‌شود، بلكه شامل چهل همسايه از هر سوي خواهد شد.

وي افزود: اين وصيتي كه اميرمومنان علي عليه السلام در خصوص همسايگان دارد حتي شامل كشورهاي همسايه هم مي‌شود يعني ما حتي بايد به فكر كشورهاي همسايه خود هم باشيم و از آن‌ها بي خبر نباشيم، متاسفانه برخي كشورهاي كه ادعاي مسلماني دارند به اين دستور حضرت امير بي‌توجه هستند.

اين مرجع تقليد به اتفاقات اخير در سوريه اشاره كرد و اظهار داشت: سوريه هدف اصلي استكبار است، استكبار تمام نيروهايشان را متمركز كرده و اسلحه مي‌فرستند و به آن‌ها حمله مي‌كنند، آيا نبايد به فكر هماسيه خودمان باشيم؟آيا تركيه بايد با استكبار هم دست شود به مقابله سوريه بپردازد ما از تركيه چنين انتظاري نداشتيم كه موافق استكبار و تمام عيار در خدمت آن‌ها باشد.

وي با انتقاد شديد از همراهي تركيه با استكبار براي مقابله با سوريه تصريح كرد: تركيه بداند اگر همسايه‌اش متضرر شود، اين ضرر و زيان دامن تركيه و لبنان را هم خواهد گرفت.

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود به انتقاد شديد از حملات اخير رژيم صهيونيستي به نواره غزه تصريح كرد: متاسفانه سران عربستان كه خود را خادمين الحرمين مي‌نامند، به كمك اسرائيل و آمريكا مي‌روند و فلسطين را اين گونه مورد هجمه قرار مي‌دهند كه جاي بسي تاسف است.

وي تاكيد كرد: كساني كه با استكبار همراهي مي‌كنند از نقشه شوم آن‌ها غافل هستند و خود را به خواب مي‌زنند نمي‌دانند روزي اين فاجعه دامن آ»‌ها را خواهد گرفت.



  • [ ]