ماشين‌سازي شناسنامه فوتبال تبريز

+0 امتياز

 

تيم ماشين‌سازي تبريز با 42 سال قدمت قديمي‌ترين تيم فوتبال آذربايجان است

ماشين‌سازي تبريز در سال 1348 تاسيس شد كه يك سال پيش از تاسيس تيم تراكتورسازي است.

 

آذربايجان اسپورت_ ماشين‌سازي سابقه حضور در رقابت‌هاي جام تخت جمشيد، ليگ قدس، جام آزادگان را داشته و فاتح جام چي‌چست كه با حضور تيم‌هاي پرقدرتي چون پاس تهران و تراكتور سازي تبريز برگزار شد، است، ضمن اينكه در سال 1373 عنوان بهترين تيم شهرستاني را به خود اختصاص داد.

اين تيم در سال 1370 با شكست دادن استقلال تهران در رقابت‌هاي جام حذفي در ورزشگاه آزادي دست به كار بزرگي زده و حريف نامدار خود را حذف كرد.

ماشين‌سازي بيشتر در فوتبال تبريز نقش پرورش بازيكن را داشته و بسياري از بزرگان فوتبال تبريز از اين باشگاه  به فوتبال تبريز و ايران معرفي شده‌اند.

فيروز شيخ شايان، رسول خطيبي، علي‌اكبر استاد اسدي، غلامحسين باغ‌آبادي، امير داداش‌ضيايي، سيدمحمد علوي، عليرضا اكبرپور، حسن صادقيان، محمد سالك‌جباري، علي ابراهيميان، عليرضا پژمان، اسماعيل وكيلي، محمد امامي، اسماعيل حلالي، مهدي جعفرپور، سيروس بايرامي تنها بخشي از اين بازيكنان بزرگ فوتبال تبريز هستند كه در مكتب ماشين‌سازي پرورش يافته‌اند.

در دهه 50 و 60 مسابقات نوجوانان فوتبال كشور به صورت تيم‌هاي منتخب استاني برگزار شده و در تبريز بار مسئوليت تيم نوجوانان آذربايجان‌شرقي بر دوش ماشين‌سازي بود. در واقع در اين سال‌ها تيم نوجوانان ماشين‌سازي به عنوان نماينده آذربايجان‌شرقي در مسابقات كشور حضور مي‌يافتند و همين دورانديشي مسئولان اين باشگاه سبب شد كه ماشين‌سازي بيشترين نقش پرورش بازيكن در فوتبال آذربايجان را داشته باشد. در واقع بايد اعتراف كرد كه ماشين‌سازي هر چند نسبت به حريف همشهري خود تراكتورسازي افتخارات كم‌تري را كسب كرده، اما با پرورش بسياري از بازيكنان فوتبال تبريز حتي در افتخارات كسب شده تراكتورسازي نيز  شريك است.

باشگاه ماشين‌سازي شناسنامه فوتبال تبريز بوده و بدون اين باشگاه نمي‌توان تاريخ فوتبال اين ديار را متصور شد.

امروز برادران دبيري امكان ادامه حيات اين باشگاه را ميسر نموده و مانع از حذف بخش بزرگي از شناسه فوتبال تبريز شده‌اند.



  • [ ]