تبريز ضلع سوم مثلت قدرت فوتبال كشور؛ نگاه تراكتور و شهرداري به بالاي جدول

+0 امتياز

با آغاز فصل يازدهم و كسب موفقيت هاي پياپي توسط تيمهاي تبريزي، اين خطه نيز مي رود تا جايگاه بالاتر و شاخص تري در فوتبال كشور كسب كند.

به گزارش خبرنگار مهر، از سالهاي دور دو تيم پايتخت نشين استقلال و پرسپوليس توانسته بودند با موفقيت خود در سطح اول فوتبال كشور طرفداران بسياري را به سوي خود بكشانند و در تمامي شهرهاي كشور هواداران زيادي داشته باشند.

اما چند سالي است كه اصفهاني ها هم با دو تيم سپاهان و ذوب آهن به يكه تازي سرخ آبي هاي پايتخت در فوتبال كشور پايان دادند؛ اين دو تيم به سبب پشتوانه مالي مناسب هميشه و در هر فصل بعنوان مدعي خود را مطرح كرده و از اين امتياز به نحو احسن استفاده كرده اند، پس مي شود ضلع دوم قدرت فوتبال ايران را اصفهان ناميد.

شهرهاي ديگري چون شيراز، مشهد، رشت، انزلي، كرمان، بوشهر، آبادان و اهواز هميشه در فوتبال كشور يكي از نقش هاي اصلي را بازي كرده اند و حتي گهگداري موفقيتهاي چشمگيري نيز بدست آورده اند ولي اين موفقيتها بعد از يكي دو سال كمرنگتر شده و حتي شاهد سقوط تيمهايي از اين شهر ها به صورت مقطعي به ليگ پايينتر نيز بوده ايم.

با اين حال،‌ تبريز يكي ديگر از شهرهايي بود كه سالها جاي خالي آن در ليگ برتر كشور حس مي شد. شهري كه با تيمهايي چون تراكتور، ماشين سازي و ‌شهرداري از تمام شهرهاي آذربايجان هوادار داشته و به سبب پراكندگي هموطنان آذري در سراسر ايران، تيمهاي تبريزي نيز همچون پرسپوليس و استقلال در هيچ كجاي ايران اسلامي غريبه نبوده و به جهت حمايت همين هواداران،‌ در دو فصل گذشته لقب هم پر شورترين تماشاگران نام گرفتند.

با آغاز فصل يازدهم تيمهاي تبريزي موفقيت بسزايي را كسب كرده اند. تيم فوتبال تراكتورسازي توانسته است با شكست تيم ذوب آهن اصفهان يكي از بهترين تيمهاي حال حاضر ليگ نشان دهد كه يكي از مدعيان بزرگ ليگ است و همچنين تيم فوتبال شهرداري تبريز با رهبري مربي كروات خود و ارائه بازيهاي خوب در تهران و در مقابل چشمان 65 هزار هوادار پرسپوليس اين تيم را شكست دهد.

ولي سئوال اين است كه آيا تبريز مي تواند پس از تهران و اصفهان، قطب سوم فوتبال كشور لقب گيرد؟ يك شهر بايد داراي چه فاكتورهايي باشد تا بعنوان قطب فوتبال شناخته شود؟ آيا تبريز  اين ويژگي ها را داراست؟

اولين فاكتور كه همگان بر آن اشتراك نظر دارند وجود هواداران پرشمار و علاقمند به فوتبال در يك شهر است، كه خوشبختانه تيمهاي تراكتورسازي و شهرداري تبريز با داشتن هواداراني پر شمار توانسته اند نه تنها در تبريز بلكه در شهرهاي ديگر نيز حامياني داشته باشند و مي توان گفت بزرگترين شاخصه تيمهاي تبريزي هواداران اين تيمهاست.

دومين مولفه مهم در پيشرفت فوتبال يك شهر و استان حمايت مادي و معنوي از سوي مسئولان آن استان است؛ به واقع با به روي كار آمدن احمد عليرضا بيگي، استاندار آذربايجان شرقي باب تازه اي در ورزش استان گشوده شده است و مخصوصا تيمهاي فوتبال توانسته اند با بسيج همگاني از طرف نمايندگان استان در مجلس، ‌تربيت بدني و رئيس هيئت فوتبال به واقع فضايي مساعد براي پيشرفت داشته باشند و به همين دليل مي شود اميدوار بود كه اين حمايتها بيش از پيش ادامه يافته و موفقيت هاي تيمهاي تبريزي نيز روز به روز افزايش يابد.

وجود استعدادهاي بالقوه يكي ديگر از نشانه هاي پيشرفت در فوتبال يك شهر است كه معرفي چهره هاي شاخص براي تيم ملي را در تمامي مقاطع مي توان دليلي براي وجود اين استعدادها دانست كه هر وقت تيم ملي كشور همچون دهه 70 از وجود جوانان آذربايجاني بهره برده است تيم ملي قوي و موفقتري داشته ايم.

مي شود به اين بحث حمايت سازمانهاي مهمي چون شهرداري و شوراي شهر تبريز را نيز اضافه كرد كه با حمايت خود از چند رشته ورزشي چون فوتبال و واليبال نقش اساسي در پيشرفت ورزش شهر تبريز داشته اند.

پس با اين اوصاف تا پايان فصل صبر مي كنيم تا هنرنمايي تبريزيها را در ليگ يازدهم ببينيم و اين موضوع در پايان فصل يازدهم مشخص خواهد شد كه ضلع سومي براي فوتبال كشور پيدا شده است يا خير؟

.......................

مهدي شيرازي فر

خبرگزاري مهر

 



  • [ ]